Uncategorized

Bruksförarkvinn’s

Det finns en slogan som jag har sett tryckt både på T-shirts och bildekaler. Den lyder: Bruksförarkvinn’s – det bästa som finns!

Men – det beror nog på vad man ska ha dom till? Det finns tillfällen när jag t ex ifrågasatt deras förmåga att uppfostra barn på ett lämpligt sätt. De flesta lyckas alldeles utmärkt men det finns undantag, och det var nog ett sån’t som var på lampaffären samtidigt som jag idag.

När jag står där i godan ro och studerar fönsterlampor hör jag helt plötsligt ett extremt kraftfullt:

STANNA!

STANNA!

STANNA!

Det var en kvinna som försökte få stopp på sina två barn som löpte amok i den extremt tättmöblerade lampaffären… Hunden hade hon dock lämnat hemma till förmån för maken som definitivt hade stannat för länge sedan – i motsats till barnen.

Man kanske skulle gått fram och föreslagit att hon började träna inkallning och fritt följ till att börja med eftersom hennes stanna-kommando verkade ungefär lika effektivt som när jag försöker få stopp på Iza på inkallningarna. Linförighet kanske hade varit ett ännu bättre alternativ?

En gång i mitt liv har det dock verkligen fungerat, men inte på Iza. Det var under friidrotts-VM i Göteborg 1995 när jag lyckades få stopp på nästan hela folkmassan på Avenyn genom ett kraftfullt (och snabbt) STANNA-kommando. Detta förhindrade att jag blev kjollös pga en förbipasserande (gående) cyklist som kommit lite för nära min kjol med cykelnavet. Så visst – det kan vara effektivt med rappa brukskommandon även i andra sammanhang, men lampaffären idag var uppenbarligen inte ett av dem.

Jag drog en lättnadens suck när jag lämnade det sjunkande skeppet – f’låt, lampaffären – innan det rasade samman.

(Och jo, jag hade med mig tre fönsterlampor därifrån.)

Uncategorized

Norsk karaoke?

Gårdagens 40-årskalas var trevligt, om än periodvis hyfsat traumatiskt. När gratulationer och mat var avklarat vidtog – lekar! Något jag inte är överdrivet förtjust i, även om jag bättrat mig med åren. Nu överlever jag en hel del, även om jag hellre skulle slippa. Det hela var en lagtävling där man, utan att veta vad de olika ”grenarna” egentligen gick ut på, fick utse en lagmedlem till varje gren. I ett svagt ögonblick erbjöd jag mig att ta ämnet ”Vem är mest musikalisk?” i tron om att det skulle vara någon musikfrågesport. Vartefter kvällen gick började dock det hela luta åt Singstar. Inte helt lyckat tyckte jag, men OK, med rätt mängd doping skulle jag kanske överleva även det.

Det blev inte Singstar.

Det blev – norsk karaoke!

Med andra ord; man fick en melodi i hörlurar och sedan skulle man lalla och nynna sig fram så att övriga deltagare förstod vilken låt det var! Vilken rysare! Det var riktigt, riktigt hemskt! Och det hela skulle genomföras två gånger!! Tack och lov framgick det tydligen båda gångerna vilken låt det var eftersom de flesta gissade rätt. Mitt (obefintliga) självförtroende stärktes inte direkt av att en av de tre motståndarna är musiklärare till yrket. När det hela var över var jag helt slut och bara skakade i hela kroppen…

Jag vet… jag är jättetramsig med sån’t här, men jag tycker fortfarande inte om att ”göra bort mig” inför folk. I synnerhet inte inför sådana jag inte känner och det fanns både och på den här tillställningen.

När chocken släppt kändes dock Singstar som ett extremt trevligt och lättsamt alternativ! 🙂 Därför ägnade vi, med liv och lust, ett par timmar åt detta. När jag slagit värden/födelsedagsbarnet rejält och kommit upp i ”solist”-resultat på The Ark’s The worrying kind la jag ner den karriären. Man ska sluta när man är på topp. 😉

Vid det laget hade husse lämnat tillställningen för ett par timmar sedan eftersom jobb hotade framåt morgonkanten, men jag fick skjuts hem på annat sätt och landade i sängen vid 2-snåret.

När jag blev väckt av hundarna i morse, efter några timmars bedrövlig sömn, kunde jag förnimma viss smärta i huvudet. Närmare bestämt framme till vänster, lite upp mot tinningen. Det måste vara där hjärnans (kraftigt överansträngda) la-la-centrum sitter, eller…? För något annat skäl till huvudvärken kan jag inte tänka mig? Eller är det månne så att tant inte längre pallar en rejäl fest? Att hon inte pallar att tippa i sig alkoholhaltiga drycker och vara uppe längre än midnatt? Snälla, säg att det inte är så…

Sista lediga bonusdagen har med andra ord inte varit särskilt produktiv. En hundpromenad av enklare slag samt julgransplundring är vad jag orkat med. Advent får stanna till helgen, när vi åtminstone nästan är framme vid 20:de dag Knut, och har vi tur har jag även till dess lyckats hitta nya fönsterlampor till vardagsrummet.

Uncategorized

Bloggmat!

Det där med recept i bloggen är ju inte min bästa gren. Vissa bloggar är ständigt nedlusade med recept men icke här!

Inför nyår fick jag lite panik, gjorde en efterlysning och fick en hel del förslag. Det blev inget av dessa på själva nyårsafton, men nu håller jag på att beta av recepten, det ena efter det andra. 🙂

När vi åt Astas kyckling (det hemliga receptet fick jag via mail) så kläckte jag ur mig till husse; – Vilken tur att jag har en blogg, annars hade du aldrig fått smaka på detta!

– Det finns ju kokböcker, fick jag till svar, från hussen som fortfarande anser att hela bloggfenomenet är fruktansvärt tramsigt, trots att han aldrig läst en rad här. (Eftersom jag vet att han inte ens kan sätta på datorn, och vägrar lära sig, är jag säker på att han inte ens har tjuvläst.)

Men guuud så tråkigt! Läsa kokböcker, när man kan utnyttja sina bloggvänner?! 😉

***

På ICA idag råkade jag snubbla över en flaska Liquid Smoke. Denna ingrediens återkommer lite då och då i MrArbocs blogg. Jag passade på att köpa en flaska och nu … nu undrar jag vad jag ska ha den till?

Passade också på att köpa en fiskkrydda som Prillan tipsade om, så det receptet får jag prova i helgen.

Uncategorized

Livlig fantasi, och en släng av hypokondri!

Kombinationen i rubriken är inte särskilt lyckad. Nu gäller den oftast inte mig och mina egna åkommor. Där kan jag nog snarast betraktas som inbillningsfrisk och besvärar inte sjukvården i onödan, och hittills har det ju funkat rätt bra.

När det gäller djuren är det annat. Nu är tid beställd hos veterinären. På torsdag ska vi dit, och veterinären är noga utvald och mycket rutinerad. Nu skenar min fantasi omkring bäst den kan, och en amputerad träsktrollssvans är just nu ungefär den lindrigaste vi kan råka ut för…

Snälla, låt mig ha fel…

Uncategorized

Trött, tröttare…?

Hemma igen efter en intensiv men rolig dag på My Dog. Vem som är tröttast, jag eller Karlsson, vet jag inte. Men eftersom han vägrade köra hem, och överlät den uppgiften på mig medan han sussade gott i sin bur, så har jag beslutat att det är mest synd om mig. 😉

Kom ner till Göteborg vid 10-tiden och fick parkera ungefär vid världens ände vilket senare lade viss hämsko på shoppingen. Efter att ha hälsat på lite aussie-bekanta drog vi några varv bland shoppingstånden. Förutom ett par bug-fria Icebug-skor (som faktiskt bara kostade 300:-) höll jag mig i skinnet ganska bra. Fyra koner till rutan (så att jag kan ställa upp två rutor), en reflexsele till K, en mini-pyttekampdutt i läder och en stor bt-kalender (amerikansk) var vad det blev. Jag har flera stycken pengar kvar i plånboken! Fällarna jag tänkt köpa lämnade jag därhän med tanke på den avlägsna p-platsen.

Kl 13.00 började vårt pass i montern och Karlsson och hans kollega Dixie har skött sig bra. 🙂 Men det är jobbigt att pussa på folk och bli klappad en hel halv dag, så nu sussar han sött. Dessutom tyckte han att kollegan var lite väl påflugen och ”på” ibland. Han hade fullt sjå att freda sig för hennes pussar. Allt för framfusiga tjejer är lite jobbigt tycker han. Liiite fina i kanten kan dom väl vara, och åtminstone spela liiite svårfångade? 🙂

090104a

090104b

Mindre kul var att en av besökarna som klappade honom klämde på hans svans (i all vänskaplighet) och helt plötsigt frågar om han har brutit svansen någon gång? Nej, det har han ju inte, men mitt på svansen hade hon hittat en knöl, som jag också hittade… Han ömmar inte och verkar inte det minsta besvärad, men det är definitivt något jag ska visa upp för veterinären, så imorgon blir det till att boka tid… Förhoppningsvis är det väl någon broskbildning, men usch vad orolig jag blir?!

Imorgon ska jag även ”mjustarta” efter jullovet. Några timmars jobb blir det. I morgon kväll ska vi på 40-årskalas så det är väl tur att man är ledig på tisdag. Men å andra sidan hade det nog inte varit kalas imorgon om det inte varit söndag på tisdag…

Uncategorized

Jag – en kartnörd!

Förr fick man ju verkligen hålla sig till kartor, men numera finns ju även satellitbilder att tillgå över vissa områden. Just över området där vi bor finns det, tack och lov, tillgång till sådana och där kan jag drömma mig bort länge.

Här ser man var vi gick idag (rött streck) och vilka vägar jag planerar att utforska (gula streck) och ser jag inte alldeles tokigt, på den betydligt större bilden, så ska det inte vara några problem att ta sig ”runt”. På tisdag kanske?

090103c

Uncategorized

Det tar sig!

När detta skrivs (eller åtminstone börjar skrivas) är kl 16.32, och det är inte mörkt! Åtminstone inte riktigt kolmörkt. Igår skyllde jag på att det varit klart och soligt men idag har det varit (och är) mestadels mulet. Visst gör frosten, och de 0,5 mm snö som fallit under dagen, sitt till. Men naturlagarna tycks fungera även i år. Det blir faktiskt ljusare!

Ett annat område där det tar sig är min fysik. Sedan jag stukade foten för 2,5 vecka sedan har det hela tiden löst sig så lyckligt att husse kunnat ta hand om Izas promenader. Ibland har jag och Karlsson varit med, ibland har vi gjort något på egen tass. Idag har dock vägverket pockat på husses uppmärksamhet hela dagen så nu hade jag inte längre något annat val än att ta båda hundarna på promenad. Dock åkte jag iväg en bit med bilen så att vi kunde gå på ett lugnt ställe, utan katter, hästar och vildhundar. Vilt kan man ju aldrig garderas sig emot, men… Det verkade som om t o m schäfertanten förstod att matte var lite bräcklig och tog det varsamt. Den här vägen är egentligen suverän att gå, förutom att man får vända och gå samma väg tillbaks vilket jag i grund och botten avskyr. Men vad gör man inte? Vi fick en synnerligen skön promenad på 1,5 timme där vi passade på att kolla av diverse stickvägar som får bli framtida projekt, när foten stabiliserat sig ytterligare lite, och gärna när vi är två människor eftersom jag inte är riktigt säker på var man hamnar. 🙂 Det mest upphetsande som hände på hela vägen var att vi mötte ett sällskap med en Grand Danois och en mastiff. När Iza ser sådana jättehundar blir hon alldeles ställd. Hon är nog inte riktigt säker på vad det är? Hur som helst avlöpte även hundmötet lugnt och det var skönt för både fot och bukmuskel.

Nu har jag även återställt balansen på ”hundväggen” i hallen. Bestämde mig för att tills vidare strunta i det där porträttet på Iza och istället ta en bild där hon gör det hon älskar mest (tror jag). Dvs en agilitybild. Det fick bli den som Agnetha tog när vi var i Trollhättan och hälsade på i somras. En riktigt härlig bild tycker jag, där det syns vad roligt hon har!

090103b

Av nästa bild att döma ser det ut som om hundarna också är rätt nöjda efter vår promenad.

090103aDu o ja’ syrran!

Jag förstår fortfarande inte vad det är för fel på att ha fällen i biabädden, men uppenbarligen strider det mot Karlssons principer eftersom han alltid möblerar om. 🙂

Nu ska jag packa mattes kappsäck inför göteborgsresan i morgon. Vaccinationsintyg, biljetter, vattenskål och – plånbok, icke att förglömma. 🙂

Uncategorized

(Un)dressed for success?

Då är K åtminstone hyfsat rastypisk, efter en omgång på trimbordet. Han är ju inte alls samarbetsvillig när det kommer till tassarna så lite tendenser till lovikkavantar finns kvar,  men de är åtminstone bättre (=mindre). Och någon utställningstrimning är det inte, men som sagt – hyfsat rastypisk. 🙂

Det planerade uppletandet blev ett spår istället. Vågade inte fresta husses tålamod alltför mycket efter att han assisterat vid fotningen av Iza, och eftersom jag även behövde hans assistans vid trimning och kloklippning. Att kliva omkring i den stelfrusna skogen var väl kanske inte helt lyckat men både fot och bukmuskel överlevde. För Karlssons del har dagen haft ledordet ”mycket ben och liten hjärna”. Bitvis spårade han jättefint men eftersom såväl bark som rådjusskit tydligen är fullständigt oemotståndligt i djupfryst skick så hade vi några diskussioner om vad vi egentligen höll på med. Han missade också två pinnar av fem… Nåja, nästa gång blir det bättre. Hoppas jag?

Devisen med benen och hjärnan visade sig också under lydnadspasset. Min teori från här om dagen, att han började begripa det här med konerna, kom rejält på skam. Och så pratar vi inte mer om det…

Fotningen av Iza gick … sådär. Som jag misstänkte var ljuset alldeles för hårt. Dessutom sitter hon som en hösäck på de flesta bilderna och jag fick inte fram det där uttrycket jag egentligen vill ha, och som jag vet att hon kan få fram. Här kommer i alla fall ett par smakprov.

090102f

090102g

Uncategorized

Ses vi på söndag?

Med risk för att bli tjatig; på söndag kl 13-17 kommer jag och Karlsson att befinna oss i borderterriersällskapets rasmonter på My Dog. Har du vägarna förbi; glöm inte att stanna till och säga hej! 🙂

Detta innebär att han idag kommer åka på en trimning av modell mindre. Dock innefattar den ben, tassar och mage vilket inte brukar uppskattas. Har även planerat att lura med mig husse ut i skogen för att valla en uppletanderuta och lägga ut föremål. Kan ju vara ”kul” med någon annan doft än min som omväxling, även om vi fortfarande håller oss inom familjen. Lite lydnadsträning (rutan) har jag också tänkt hinna med, samt porträttfotografering av stornos eftersom jag tydligen lyckats förskingra de fina bilderna jag hade på henne. *suck* Men först blir det en tur till stan för inköp av hundmat och värktabletter bland annat.

090102a

Han frös nog inte om magen i alla fall?

Här kommer dagens ranson av frostbilder, och jag lovar inte att det blir de sista. 😉

090102b

090102c

090102d

090102e

Uncategorized

Tre år i bloggvärlden!

Jepp! Idag är det exakt tre år sedan jag började blogga. Då var bloggen en annan och första inlägget hittar man här, om nu någon mot alla odds är nyfiken. 🙂

Det nya året har väl börjat både bra och dåligt.

Det bra var vädret som har varit fantastiskt. Strålande sol, klarblå himmel och några minusgrader.

Det mindre bra är att skadan i bukmuskeln igår började kännas riktigt, riktigt bra – bara för att under kvällens lopp konvertera till en (trolig) inflammation i muskelfästet någonstans i höjd med nedersta revbenet… Det gör minst lika ont som den ursprungliga skadan och konsekvensen är ungefär densamma; inte hosta, inte nysa, inte skratta och framförallt, inte böja sig framåt. Helst inte sätta sig och resa sig heller, och framför allt inte i bilen…

Eftersom jag hunnit dricka både rödvin och champagne igår kväll innan jag insåg riktigt hur illa det var vågade jag inte ta någon tablett innan jag gick och la mig, vilket självklart resulterade i urusel sömn de få timmar som bjöds. Ja det kunde ha börjat bättre…

Den här ledigheten har väl varit en av de uslaste på länge och nästan alla mina planer och förhoppningar har grusats. Bläää…

Kvällen igår var i alla fall trevlig. Det blev lite Tio små negerpojkar över det hela. Av olika anledningar ”försvann” tre av gästerna redan i måndags, och sedan fick ju husse åka och jobba och så var vi helt plötsligt bara tre. När vi ätit oss fram till desserten dök husse upp och fick raskt äta ikapp vilket han fixade bra. Här på bonnlandet var det hyfsat lugnt på fyrverkerifronten, och det lilla som var brydde sig inte hundarna om det minsta. Skönt.

Idag har jag och ”en tjuvläsare” (=kommentatorsalias) gått en promenad. Vi har hållit på i ett par månader för att få till en lämplig tidpunkt när vi båda var disponibla och idag blev det alltså av. Tanken är väl att vi ska spåra lite så småningom, men just på nyårsdagen kändes det mer passande med att bara promenera. 😉 Hennes båda hundar är lite osäkra på andra hundar och då är Karlsson perfekt som terapihund. Han läste blixtfort av dem och sedan fick de ta det i sin takt. Det slutade med att de, medan vi gick, nosade både i rumpan på K och på andra ställen och han lät dem hållas. De kände sig nog ganska trygga i hans sällskap innan vi promenerat färdigt. Min älskade duktiga lilla hund! 🙂

Kameran var inte med på promenaden eftersom jag insåg att det skulle bli lite ”too much”, men när jag kom hem kunde jag inte låta bli att knäppa några frostbilder. 😉

090101a

090101b1

090101c1

090101d

Måste också påminna om att; är man lycklig ägare till borderterrierkalendern så är det Karlsson man får glädja sig åt hela januari. Min egen lilla kalenderpojke. 🙂

090101e

Hoppas nu att ni alla får ett alldeles lysande 2009! Själv begär jag inte så mycket mer (just nu) än att Murphy lämnar mig ifred…

Uncategorized

Gott slut!

Årets sista dag började med sovmorgon, till 08.30. Perfekt!

Hinner inte tassa runt hos alla mina nätvänner och tillönska något, för nu ska jag gå ner och hacka, mala, riva, städa och fixa andra förberedelser för kvällen. Hoppas ni alla får en fin kväll, och att hundarna inte blir skrämda av raketer och annat oknytt.

Gott Nytt År
önskar jag
er alla!081231b

***

Edit, några timmar senare:

2,5 timme kvar tills gästerna kommer och allt är hackat, strimlat, skuret, fräst, mixat, duttat, dittat osv. Med andra ord; maten är klar och bara att kasta in i ugnen vid lämpliga tidpunkter. Och huset är städat.

Bra!

Vid 16-tiden ringde det förb….de vägverket och kommenderade ut husse på saltningsrunda. Inte helt oväntat, men ändå… Detta innebär att han, om allt klaffar, är hemma runt 22-tiden.

Mindre bra!

Uncategorized

Fyra timmar – helt OK…

Någon som är sugen på att betala mig en halvtidslön för att träna (mina) hundar?

Nähä… inte det nä.

Har ju jobbat några timmar idag, närmare bestämt fyra, och en halvtidstjänst känns helt OK, under förutsättning att man får lön för heltid, och DET lär ju tyvärr inte inträffa.

Efter att jag jobbat färdigt, vid lunchtid, har jag hunnit planera inköpen för nyår, genomföra dessa (inkl. besök på systembolaget) och träna hund en stund, innan mörkret föll.

Tränade rutan med lillnos, här hemma på gräsmattan, och han verkar gå från klarhet till klarhet. Men det har jag ju tyckt förr. Mot slutet testade jag av det hela genom att dels ställa mig ”på sned” mot rutan, och att ställa mig med  höger eller vänster sida mot rutan och de flesta gångerna sökte han faktiskt aktivt upp konerna och mitten av rutan. Jag har även börjat träna in en signal för att förbereda honom för momentet. Det är tyvärr något jag oftast är ganska  dålig på  så jag är lite stolt att jag faktiskt kommer ihåg det i det här momentet. Problemet nu är att han oftast störtar iväg till rutan redan på den förberedande signalen, men hellre det. Det ska jag nog kunna träna bort. 🙂

***

På tal om gårdagens kommentars-jubileum så upptäckte jag att, enligt wordpress-statistiken, har bloggen under dagen idag passerat 75.000 ”wiews”. Det motsvarar väl sidvisningar antar jag. Dock stämmer det ganska dåligt överens med motsvarande statistik på Sitemeter som jag installerade nästan samtidigt som jag startade den här bloggen. Undrar vem som har rätt?

Äh, skit samma förresten. 🙂

Nu ska jag börja förbereda lite inför morgondagens trerättersmeny.

Uncategorized

Hur får man igång sina läsare?

Jo, man upplyser lugnt och stillsamt om att man snart är upp i 5000 kommentarer och det hela förvandlas (tydligen) raskt till en tävling (utan pris) och kommentarerna bara haglar. 🙂

Vinnare blev som sagt Mr Arboc som tog hem det hela med kommentaren ”Jag måste vinna!”. Och det gjorde han. 🙂
*jublar och applåderar*

Nu är jag uppe i 5022 kommentarer. Får väl se om det blir en ny tävling vid 6000 eller om jag väntar till 10.000?

(Det banala inlägget åstadkom även underverk med besökstatistiken, medan jag satt och kopplade av framför TV:n…!?)

Ett hederspris går också till Mårr som lyckades hosta ur sig 18 kommentarer för att komma upp i 12. DET imponerar. 🙂