Uncategorized

Och syftet är…?

Fick just ett nyhetsbrev från Akademibokhandeln. Något oklart varför, för jag kan inte minnas att jag någonsin handlat från dom via nätet? Hur som helst ombads man att svara på 12 enkla frågor och lätt understimulerad som jag för tillfället är nappade jag, för ovanlighetens skull, på ”erbjudandet”. Man kunde vinna en bok.

Men snacka om mystiska frågor! Några var väl lite relaterade till den litterära världen, men långt ifrån allt. Detta är några exempel på skum-frågorna.

Vilken är din favoritpizza?

Vilket är ditt favoritgodis?

Vilken är ditt barns favoritbok?

Vilken är ditt barns favoriträtt?

Och så var det något om mitt barns teckningar?

Men … ursäkta mig? Jag har inte barn! Och jag äter inte pizza. Inte godis heller för den delen.

Och exakt vad väntade man sig att få ut av svaret på enkäten, med de frågorna? Förmodligen ingenting, mer än att aktivera sina kunder, men det borde väl inte ha varit svårt att hitta på frågor som kändes lite mer relevanta (bokrelaterade?) och inte diskvalificerade en stor del av befolkningen. Det är ju faktiskt fler än jag som inte har barn, och har man barn har man oftast mer än ett…

Så kom igen Akademibokhandeln, skärp er!

Jag behöver väl knappast nämna att jag backade ur innan det hela var slutfört?

(Och om jag nu valt att etikettera mina inlägg så hade detta ilägg helt klart hamnat under etiketten ”i-landsproblem”.)

Uncategorized

Leksaksarkitekt?

För några veckor sedan köpte jag några bollar i snöre till K.

081229d

Bollarna var kass (håller knappt ett träningspass) men de elastiska snörena helt OK.

På My Dog köpte jag en minikampdutt i läder med litet handtag. Ikväll har jag modifierat kampdutten genom att montera på ett elastiskt snöre från en boll.

Och vad gör den lilla terriern?

Drar i snöret naturligtvis… 🙂

Uncategorized

Skendräktig?

Kan treåriga bt-hanar bli skendräktiga?

Om jag inte visste att svaret är ”nej” skulle jag misstänka att ”valpningen” var nära förestående. Nu har herr K hållit på en lååång stund och bäddat i den stora bia-bädden i arbetsrummet. När han inte fick ordning på fällen ställde han sig på golvet och gav mig den blicken. Och som den curlingmatte jag är transporterade jag genast dit en fleecefilt, men nä … inte heller den dög, trots hans idoga försök att lägga den i rätt ordning. Nytt trampande på golvet och blängande med den blicken, men den här gången på sin curling-storasyster som efter en stund förstod budskapet och reste sig ur (den ganska skabbiga) IKEA-bädden och la sig på golvet.

Nu har friden lägrat sig.

Uncategorized

Tjipp, tjopp, reiseleiter!

En längre tid har det gnagt i huvudet att vi (jag och husse) borde göra något lite extra om några veckor. Då firar vi nämligen en form av jubileum. Tankar har funnits på resor till varmare platser men … det funkar liksom inte med hundar och plogbilar som ska pysslas om.

Nu på förmiddagen flög f*n i mig och jag började kolla runt på nätet. Efter lite konfererande och ringande hade vi fixat både hund- och plogbilsvakter så då var det bara att ta tag i resten; dvs biljettbokning till The producers (bra platser) och hotellbokning. Och allt flöt på alldeles lysande så nu ser jag fram emot en lyxhelg (nåja) i hufvudstaden om några veckor. 😀

Enda problemet är att jag kommer in i en sådan där intensiv flyg- och farvecka igen. Först kursen för Maria Hagström som innebär en del bilåkande om än inte jättemycket. Sedan två tripper till Göteborg samma vecka och avslutningsvis detta. Efter det kommer jag uppskatta ännu mer att vara hemma. 😉

***

Ute regnar det, och har så gjort i närmare ett dygn. Hur mysigt det blir när marken är stelfrusen med, åtminstone för våra breddgrader, djup tjäle kanske ni kan föreställa er. Nä tacka vet jag den vackra frosten vi hade, men mina åsikter är det väl ingen väderansvarig som bryr sig om. Som vanligt.

Uncategorized

Hyfsat u.a.?

Idag vid 16-tiden fick jag äntligen svaret på fredagens datortomografi. Allt var OK, frånsett ett rejält hematom (blodutgjutning) i bukväggen och det var tydligen på väg att resorberas. Men det är väl f*n att det ska gå så långsamt? Nåja, nu kan jag ånga på bäst jag klarar av och åtminstone veta att jag inte förvärrar det hela. Dessutom vågar jag åter stoppa i mig de värktabletterna som verkligen fungerar. Förhoppningsvis räcker det om jag tar dem till natten.

När jag kom hem låg det ett roligt paket på köksbordet (eftersom husse burit in det från brevlådan 🙂 ). Det innehöll tre böcker från Fidofot som har utförsäljning av lagret och därför lämnar 40% rabatt på allt. Då kunde jag inte motstå två böcker (+en blivande present) jag länge varit sugen på: Lyckas med din hund i brukslydnaden av Mette Klavenes och Nosarbete av Maria Hagström. Ska bli spännande att kika i båda. Jag är rätt kass på att läsa faktaböcker från pärm till pärm, oavsett hur intressanta de egentligen är, så det blir nog mer bläddra och läsa lite här och lite där till att börja med.

Och då kom jag osökt in på att det är dags att betala kursen för Maria Hagström som går av stapeln om mindre än två veckor. 24-25:e är det dags och det ska verkligen bli skitkul! Bara att hoppas på lite ökad rörlighet tills dess…

Mot internetbanken!

Uncategorized

Sa jag att jag gillar…

  • …Spotify?
    Frossar i musik av alla tänkbara slag; allt från drypande nostalgi (just nu Best of Bowie) till hiphop, gammal go rock, Amy Winehouse, Duffy och mina nya favoriter Glasvegas. (Frågan är bara huuur man kan döpa sig till något så töntigt? Finns säkert en story bakom det, får nog forska lite…) Med facit i hand skulle jag utan vidare betala 99:-/månad för tillgången till all denna musik
    Edit, lite senare: Glasvegas kommer från … Glasgow. 🙂
  • …mina nya högtalare till datorn?
    Jag gillar dem så mycket att jag sitter betydligt mer än nödvändigt vid datorn bara för att lyssna på musik. Och så mycket att jag fyndade högtalare även till jobbet… (200:- på mellandagsrean, och de är helt OK.)
  • …min nya skrivare?
    Har just skrivit ut ytterligare en bild på K. Hur många behöver man?

090111aFoto: Christine Ehrlander

Uncategorized

På banan igen?

Idag blev det äntligen hundträning. Dessutom tillsammans med träningsgänget som något ostrukturerat drog igång i höstas, men se nu … nu ska det bli lite mer struktur. Tror vi.

Det började dock inte jättebra, med +-0°, kulingvindar och bitvis glashal appellplan. Men vi var där, och vi tränade, om än inte jättemycket. Hjärnan (och därmed fantasin) blev hyfsat djupfryst rätt snabbt. Att jag fortfarande är lätt (läs: mycket) hämmad i mina rörelser underlättar ju inte direkt. Minst lilla oförberedda rörelse (t ex slinta på isfläck) gör att det känns som om någon sticker in en kniv i midjehöjd på mig. Att böja sig framåt/nedåt är inte heller jätteroligt, och det begränsar lite när man ska leka med liten terrier. Ett långt elastiskt snöre i leksaken råder till viss del bot på det problemet.

Men som sagt; vi är på gång igen! Äntligen!

Dagens mest konstruktiva var uppletandet vi avslutade med. 15-20 m bred korridor/ruta med fem föremål. Rutan var riktigt stökig med ris, stenar och rotvältor och stundtals var den lilla terriern helt försvunnen i bråten. Men han kom tillbaks varje gång, och oftast med föremål i munnen. 🙂 De gånger han inte hade med sig föremål berodde det på att jag blev nervös (för att jag inte såg honom) och kallade in, och kallar matte så kommer man. 🙂 Ett par irriterande kisspauser tog han i rutan och det får vi jobba på! Det roligaste var dock att det inte var våra  föremål, och att jag inte pillat på dem alls och de var alltså fria från min vittring. Började ju bli lite orolig att han inte skulle bry sig om något annat än min vittring efter all träning på egen hand, men det verkar inte vålla några problem.

***

Insåg idag att det nog var dags att titta till (och vattna) pelargonerna i ladugården. Minns inte när det var sist? 4-5 veckor sedan? De flesta ser dock ut att ha klarat sig rätt bra. En mårbacka hade t o m lyckats hosta upp en liten, liten blomma?! Och en hängpelargon hade krystat fram ett par nya små blad? Det är bra jobbat i några få plusgrader och mitt i vintern. Iofs är det ganska ljust där de står, men ändå. Om ytterligare någon månad är det väl dags att ta in och börja väcka dem på allvar. Riktigt hur det ska gå till, rent platsmässigt, är jag inte riktigt klar över. Skulle behöva bygga ut huset…

Uncategorized

Slut i rutan!

Då har jag klarat av det sista avsnittet av Six Feet Under. Slutet var originellt men, tja … bra! En och annan tår föll, men jag är nog inne i en blödig period nu verkar det som. Satt, lite oväntat, och grät till något annat TV-program här om kvällen också? Kommer sakna familjen Fisher och deras ”hang arounds”, men jag får väl lära mig att leva utan dom helt enkelt. Det kanske går? 😉

Det är även slut i (fönster)rutan för adventssljusstakar, -stjärnor och julgardiner. Lite tomt blir det ju, men samtidigt skönt, och man känner verkligen att det går åt rätt håll. För att stärka mig lite var det några fåglar som sjöng som stollar i morse, trots det gråbistra vädret. När sista lådan var återbördad till förrådet satte jag mig blixtfort i bilen och åkte iväg för att införskaffa dessa:

090110a

Samtidigt köpte jag glödlampor (!!!) till de nya fönsterlamporna. Naturligtvis fanns inte just 40 W klotlampa med smal sockel i det digra förrådet.

090110b

Det enda som minner om julen nu är denna som börjat blomma alldeles nyss så den lär bli kvar en stund.

090110c

Och förresten; den stora (positiva) överraskningen i gårdagens Let’s Dance var – Morgan Alling! Jösses, säger jag bara – det hade jag INTE väntat mig! 🙂 Kan nog bli en rolig säsong detta också, bara vissa irritationsmoment röstats ut… Vilka? Nå’t får ni faktiskt räkna ut själva. 😉

Ikväll ska vi se om Borås-kören, mot alla odds, lyckas överleva en vecka till i körslaget?

Uncategorized

Den som har flest glödlampor när hon dör vinner!

För visst är det så?

Visst?

I ett förråd här i huset bor det en plastkasse, fullproppad med glödlampor av alla möjliga (och några omöjliga) sorter. Påsen är från Favör på Stora Essingen vilket i sig är anmärkningsvärt. På Stora Essingen bodde jag nämligen för 20 år sedan, och påsen har varit med sedan dess, mer eller mindre fylld med glödlampor (och numera även lågenergilampor). Det var kvalitet på plastpåsarna förr i tiden. 🙂090109a1

När jag passerar lampavdelningen på IKEA brukar det alltid åka med några förpackningar. Senast höll jag mig i skinnet, men oftast blir det en påse blandat.

Men, hur kommer det sig då att jag (nästan) aldrig har just den sortens lampa jag behöver?

Mitt lager av vissa modeller kommer förmodligen räcka hela min livstid – och lite till. Och eftersom glödlamporna troligen ska förbjudas om några år kanske jag ska testamentera restlagret till något belysningsmuseum?

Alla intresserade belysningsmuseumsintendenter är välkomna att höra av sig. 🙂

Uncategorized

Och hur mår jag då?

Ja, ärligt talat – jag har inte en aning… Hade nästan, i huvudet, börjat formulera ett inlägg om den fantastiska svenska sjukvården, men det sket sig.

Helt emot mina principer infann jag mig 25 minuter för tidigt på sjukhuset. Jag är ju inte direkt stamkund där och blir alltid nervös att jag inte ska hitta. Det gjorde jag dock utan problem, och jag hann inte ens slå ner rumpan på stolen i väntrummet (jag ljuger inte!) innan jag blev inropad.

Själva datortomografin var i sig en ganska surrealistisk upplevelse. I synnerhet kontrasten i bloden… Men fort gick det! Ner, in, upp, ut! TJONG! Fem minuter innan jag egentligen skulle vara där var jag på väg därifrån. Resultatet skulle skickas till min läkare på vårdcentralen som sedan skulle höra av sig under eftermiddagen.

Men.

Nä!

Ingen läkare har ringt.

Klockan är 17.40.

Det är fredag.

Alltså får jag tillbringa helgen i ovisshet. Det hade ju varit kul att åtminstone kunna utesluta en eller ett par tänkbara diagnoser och återgå till dopingen som fungerade. Det jag fick utskrivet igår hade ringa effekt på smärtan, och trött blir man så jag vågar inte dopa mig på dagen.

Uncategorized

Separationsångest!

Iiiih! Nu har det kommit i brevlådan – sista avsnittet av Six Feet Under. Jag har, sedan början på september, klarat av fem säsonger av denna fantastiska TV-serie (2002-2005). Jag och den något bisarra familjen Fisher har liksom blivit ett. Hur ska jag klara mig utan dom, och hur ska dom få till ett bra slut på ett avsnitt? En av karaktärerna är redan avlivad, men…?

Vad ska jag nu titta på när ingen av de 34 (eller vad det nu är?) befintliga TV-kanalerna bjuder på något sevärt?

Jag lider av grav separationsångest… *snyft*

Uncategorized

Sakta men säkert…

…åker julen ut. I tisdags var det julgranen och igår julstjärnorna. Har sedan någon vecka tillbaks ägnat mig åt passiv dödshjälp. Jag avbröt de livsuppehållande åtgärderna, dvs vattningen. Det ÄR enklare att slänga döda eller halvdöda blommor. 🙂

I helgen åker det sista, dvs adventspyntet, upp i förrådet. Och in åker vår- (och höst-) gardiner, nya fönsterlampor och tulpaner. Yeah!

Uncategorized

Farbror doktorn x 2

Idag (eller rättare sagt igår) bet jag i det sura äpplet och ringde vårdcentralen angående de envisa smärtorna i sidan/buken som ändrat karaktär och flyttat på sig. Hade börjat nära en liten, liten misstanke om att mjälten kanske fick en smäll i samband med min ”olycka” och då kanske man behöver någon som kollar lite mer? Idag har jag varit på vårdcentralen och träffat en tämligen blyg och osäker läkare. Det slutade i alla fall med en remiss och i morgon ska jag till lasarettet för skiktröntgen! Han ville nog ta det säkra före det osäkra, och det är väl iofs bra. Är imponerad över hur snabbt det gick, men OM det skulle vara mjälten, vilket jag inte vill tro, så är det väl faktiskt hyfsat akut.

Jag fick åtminstone en viss förståelse för de hundar som är halta och lytta och sedan inte uppvisar ett endast symptom när de träder över tröskeln hos veterinären. Ungefär detsamma drabbade mig idag… Och så fort jag klev utanför dörren gjorde det lika ont som vanligt.

Efter det besöket var det bara att åka hem och hämta lillnos och åka till veterinären. Hans ”symptom” var ju ganska svåra att dölja. En knöl på svansen är ju liksom där den är. Han käkade Frolic hos tant L i framänden och lät farbror P klämma honom på svansen och ställa diagnosen”atherom”, alltså en fylld talgkörtel. Jag fick i uppgift att hålla koll på om den växer, och gör den det ska ”vi” ta bort den. Att operera i/på svansar gör man väl helst inte om det går att undvika så vi avvaktar och håller tummarna.

I övrigt avvaktar jag morgondagen med viss spänning. Är ju inte så van vid sjukvården, men de talar förmodligen om för mig vad jag ska göra/inte göra… 😉

***

Edit, en stund senare; Iza har varit, och är, en riktigt atherom-hund (och atomhund 😉 ) och har fått ta bort några som blivit inflammerade eller suttit illa till. Några har hon fått behålla. Jag trodde jag kände igen ett atherom när jag kände det (löst sittande i huden) men det här med svansen var något nytt. Där finns ju inte heller så mycket skinn att flytta runt men veterinären lyckades uppenbarligen lite bättre än vad jag gjort. 🙂