Fick just ett nyhetsbrev från Akademibokhandeln. Något oklart varför, för jag kan inte minnas att jag någonsin handlat från dom via nätet? Hur som helst ombads man att svara på 12 enkla frågor och lätt understimulerad som jag för tillfället är nappade jag, för ovanlighetens skull, på ”erbjudandet”. Man kunde vinna en bok.
Men snacka om mystiska frågor! Några var väl lite relaterade till den litterära världen, men långt ifrån allt. Detta är några exempel på skum-frågorna.
Vilken är din favoritpizza?
Vilket är ditt favoritgodis?
Vilken är ditt barns favoritbok?
Vilken är ditt barns favoriträtt?
Och så var det något om mitt barns teckningar?
Men … ursäkta mig? Jag har inte barn! Och jag äter inte pizza. Inte godis heller för den delen.
Och exakt vad väntade man sig att få ut av svaret på enkäten, med de frågorna? Förmodligen ingenting, mer än att aktivera sina kunder, men det borde väl inte ha varit så svårt att hitta på frågor som kändes lite mer relevanta (bokrelaterade?) och inte diskvalificerade en stor del av befolkningen. Det är ju faktiskt fler än jag som inte har barn, och har man barn har man oftast mer än ett…
Så kom igen Akademibokhandeln, skärp er!
Jag behöver väl knappast nämna att jag backade ur innan det hela var slutfört?
(Och om jag nu valt att etikettera mina inlägg så hade detta ilägg helt klart hamnat under etiketten ”i-landsproblem”.)

Foto: Christine Ehrlander


