Previously on Semestern 2009

Då har vi klarat av närmare 50% av årets semester, och här följer en sammanfattning. Fotograferande har det dock varit dåligt med, delvis på grund av vädret.

Fredag 3/7
Det började med buller och bång (åska och skyfall) på eftermiddagen, lagom till att den sista packningen skulle stuvas och husse i ett desperat anfall skulle klippa gräsmattan en sista gång. Skyfallet innebar också översvämning i garaget… Avfärden försenades en del, men iväg kom vi.

GPS:en programmerades med koordinaterna för en camping jag tittat ut, drygt halvvägs till målet: Rättvik. Visst hamnade vi på en camping när vi lydde gps-tantens instruktioner, men fel camping! Nåja, klockan var mycket och vi tillbringade natten där; med godstågen dånande ungefär 15 meter från huvudkudden. Dessutom satt det anslag ungefär var tolfte meter på campingen, där texten löd: ”HUNDRASTNING INOM CAMPINGPLATSEN ABSOLUT FÖRBJUDEN!”

Sån’t får mig att bli mäkta irriterad och känna mig mycket ovälkommen! Jag fattar själv att jag inte ska ”rasta” hunden inom campingen, men här kändes det nästan som om man var tvungen att bära 27 kilo schäfer in och ut. En annan formulering och en halvering av antalet anslag hade underlättat. Gusselby Annorlunda (ja, den heter faktiskt så) får klara sig utan oss i fortsättningen.

Lördag 4/7 – torsdag 9/7
Ankommer Rättvik, kapar åt oss en strandtomt i år igen, P g a läckande avloppsrör i Siljan råder badförbud och campingen är på intet sätt överbefolkad. Vi åkte ju inte dit för att bada så oss gjorde det inte så mycket. Vädret har nu också svalnat av betydligt och jag klagade inte.

Sedan tillbringades dagarna mestadels med röjning hos mamma. Det hela var på en helt annan (bättre) nivå i år, men det var ändå ganska påfrestande.

En kväll tog jag och Karlsson ett lydnadsträningspass på gräsmattan vid badplatsen. Det resulterade i spontan publik som bjöd på applåder och busvisslingar. 🙂 En åskådare var mycket ihärdig och stannade länge.

När vi väl skulle göra en liten utflykt med mamma brakade åskan loss och vi blev halvt dränkta på kuppen, men det fick gå ändå.

Något som också blev dränkt var förtältet… Dessutom var det översållat med miljarrrder tallfrön. Växer det inte minst en liten tallplanta när vi vecklar upp det nästa vår kommer jag vara uppriktigt förvånad.

090717ATrött terrier tycker att husse är usel på att klia magen!

090717BSöt schäfer kopplar av.

090717CRätt OK utsikt från husvagnen i år också.

Torsdag 9/7 – söndag 12/7
Lämnar Rättvik och åker mot Falun där vi draperar förtältet (i olika omgångar och konstellationer) i pappas och A:s torkrum. En stor del av tiden går åt till att drapera, vika, drapera nya delar, vika osv.

Mellan varven hinner vi även med en del promenader med ivrigt blåbärsätande hundar, trimning av Gino inför söndagens utställning (CK och 4:e bästa hane!) samt lite shopping. Bland annat införskaffades ett par skor (sandaler) som jag egentligen inte behövde, men tyckte var snygga och sköna. Det kanske finns hopp?

Ganska regniga dagar blev det i Falun, men vi hade trevligt ändå.

Söndag 12/7 – onsdag 15/7
Avfärd mot Karlstad och Bomstad Badens camping (jo, det är särskrivet i logon!). En trevlig och välordnad camping precis vid Vänern. Härliga promenadstigar och -vägar och även fin spårskog ”in på knuten”.

I Karlstad sken solen för det mesta, helt enligt ”sägnen” (som egentligen inte har något alls med solen att göra). På måndagen hann jag med ett besök på IKEA där det bland annat införskaffades en hundsäng till förtältet, och litet annat smått och gott.

090717ELyckad shopping tyckte fyrfotingarna.

En snabb visit i stadskärnan blev det också, med glass på torget till husse och hundar.

På kvällen fick vi fint besök i förtältet – av Mårr! Hennes blogg var en av de första jag jag började följa, och efter alla dessa år var det himla roligt att äntligen träffas. Jag hoppas vi snart kan göra om det för vi har nog mer att avhandla tror jag. 😉

090717DMårr ville inte vara med på bild, och då är det
tur att man har en bt i närheten!
🙂

På tisdag förmiddag la jag ett spår till Karlsson. Underbar fin, gles tallskog. Med ett tjockt lager mossa i botten och högt blåbärsris. Om det var jobbigt att gå för mig så ska vi inte prata om hur jobbigt det var för K… Han missade en pinne men i övrigt jobbade han på klart godkänt med tanke på att han var rätt sliten av det allmänna semestrandet.

På eftermiddagen gjorde vi en visit hos en släkting till husse, och det var också trevligt.

Onsdag 16/7
Nedmontering av tält och vagn och avfärd hemåt via Trollhättan där vi gjorde ett stopp hos Agnetha och blev bjudna på fika. En stund trevligt ”tjôt” var ett välkommet avbrott i bilåkandet, och det gör vi om nästa gång vi passerar. 😉 Karlsson fick även utforska den delvis inhägnade trädgården, vilket han gjorde grundligt. Pga kattillgången och det förhållandevis låga staketet fick dock Iza hålla sig i bilen.

Hemkomst vid 18-tiden och sedan har tvättmaskinen gått varm. Eftersom torkvädersguden lyst med sin frånvaro tackar jag uppfinnarna av torktumlaren och luftavfuktaren. Nu ska jag ju nämligen ladda om inför lägret som börjar på lördag, och redan i morgon ska husvagnen ställas på plats.

Hur som helst var det skönt att komma hem och få sova i en riktig säng. Under två veckors tid har jag vaknat med en rygg som känts som om den gått av under natten…

Borta bra men hemma bäst var det någon som sa, och jag är beredd att instämma!

To be continued…

9 reaktioner på ”Previously on Semestern 2009

1. Skriver välkommen hem här oxå;-)

Låter som en betydligt bättre semester än i fjol. Skönt!!! Massa nya goa intryck att ha med sig under vinterns gråa lunk:-)

Och snart bär det av igen och kan man tänka sig…Vi ses där;-)) Blev inringd igår, men vet inte hur många dagar jag kan vara där pgav, jobbet. Men är ledig må-ti så dom är säkra…Nu ska jag bara fixa någonstans att bo oxå;-))

2. En nätt liten Sverige-turné må jag säga! Kan dock instämma i att ryggen brukar (eller numer BRUKADE) må så där efter ett par veckor i husvagn. Vi har nämligen införskaffat en ”riktig” madrass och bäddmadrass, så nu sover vi kungligt! Kan rekomenderas!

Ses snart!

3. Tack själv för trevligt besök! Tycker fortfarande att Iza gott kunde fått kommit in och ätit glass hon också. 😉
    Och jag LOVAR att ha nybakta hundkex då. 🙂

Ha det gott och ha ett trevligt läger!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )