Uncategorized

Punkfrissorna väck!

Ikväll är det medlemsmöte på klubben, och jag är inte där! Det är inte utan att jag är lite stolt över mig själv. 😉 Sedan jag började engagera mig i klubben för ca 15 år sedan har jag inte missat många möten. Så länge jag var ansvarig för klubbtidningen (och hemsidan) ansåg jag att det var min förb….de skyldighet att vara där för att hålla mig informerad om vad som var på gång (för att i min tur kunna informera vidare) men si … det behövs ju inte längre. Nu är det andra som förväntas hålla sig informerade… Skönt!

Min lust till engagemang är fortfarande rekordlåg och jag kommer nog behöva ett långt sabbatsår innan suget kommer tillbaks, om det någonsin gör det? Och lusten att sitta på tjafsiga, gnälliga möten är om möjligt ännu lägre. Nä, det känns faktiskt väldigt befriande att slippa bry sig om något annat än sina egna hundar för en stund. Gårdagens testledaruppdrag, och det för några veckor sedan, var planerade ända sedan i vintras och då backar jag naturligtvis inte ur, men nu är det inget mer bokat.

Så, vad gör man då en blåsig, mörk och stundtals regnig måndagkväll i november? Jo, man skickar ut husse på promenad med schäfern och själv tränar man fjärrdirigering med den lille terriern – inomhus. Och när det är gjort spontantrimmar man lite. Det är ju inte så länge sedan sist, men på något mirakulöst sätt har han ådragit sig märkliga punkfrisyrer på huvudet, magen (bröstkorgen) och öronen! Hans små fina öron som hittills skött sig nästan själva började helt plötsligt få tendenser till tofsar? Nu är samtliga punkfrissor ett minne blott! För övrigt tog jag rätt sparsamt. Han ska få vara lite vildvuxen och lagom påpälsad under vintern för alltid hjälper det väl lite mot kylan. Annars känner jag mig lätt abstinent – utan tillgång till ett enda avsnitt av Six Feet Under, men om posten sköter sig får jag en ny laddning i morgon.

Slutligen en bild på min (för tillfället) vackert blommande azalea. Vi får se hur länge det varar?

081110a

Uncategorized

Ny favoritsajt?

För ett tag sedan fick jag tips av Agnetha om en norsk vädersajt som skulle vara relativt tillförlitlig. Och säga vad man vill om norrmän men här verkar de faktiskt ha lyckats.

Eftersom en utomhusfotning (i jobbet) ska ske den här veckan gäller det att pricka rätt i planeringen och i morse vid nio-tiden gick jag in där för att kolla utsikterna för veckan i min del av världen. Även om det inte var av direkt av intresse så kollade jag av ”time for time”-prognosen för idag. Enligt den skulle det regna kl 9 och kl 10, vara uppehåll vid 11 och SOL klockan 12?! Just då, klockan 9 var det svart som natten ute och regnet vräkte ner. Jag garvade rått för mig själv: ”HA – sol klockan 12? Glöm det!”

Klockan 11.30 började det ljusna vid horisonten, kl 11.50 bröt solen igenom och nu, klockan 12.01, skiner faktiskt solen…!

Uncategorized

Trafikfenomen

Där jag bor har vi en motorväg som går precis rakt igenom stan. I alla de år jag bott här har hastighetsbegränsningen varit 90 km/h. Och den verkliga snitthastigheten ungefär 110.

I somras sänkte man, av diverse mer eller mindre outgrundliga anledningar, hastigheten till 70 km/h på en ganska lång bit av stadsmotorvägen. På en kort bit är det verkligen motiverat, där det är tätt mellan av- och påfarterna och påfarterna dessutom ligger i uppförsbacke vilket gör att det blir totalt kaos när de som kör på kommer i en hastighet av 60 knyck och ska ”flyta” in i en trafikström som håller 110. Men man nöjde sig som sagt inte med den sträckan utan tog några kilometer till när man ändå höll på.

I början var det totalt kaos men nu har folk tydligen lärt sig. Ordentligt! Nu ligger ALLA  i 70 km, i högerfilen. Ingen vågar köra om och i högra körfältet är ”avstånd” ett helt okänt begrepp. Bilarna kunde lika gärna vara ihopkopplade med bogserlinor, så tätt är det. Och vänsterfilen är tom. Och den stackare som vågar sig ut i vänsterfilen har inte en chans att komma tillbaks till högerfilen, eller – gud förbjude – köra av.

Allt detta trots att trafikpolisen deklarerat (via lokaltidningen) att någon särskild övervakning på den här sträckan tänker man INTE hålla på med…

Och när hastigheten går upp till 90 igen så köra alla – 110. Minst.

Fascinerande…

***

Här inleder jag en ny liten serie; dagens sökord, alltså exempel på sökord folk använt för att hamna på min blogg. Ibland undrar man hur folk söker, och hur fel de kan hamna… 🙂

hur liten är tavlan av mona lisa

Uncategorized

Dripping wet…

Eller … nu är jag faktiskt ganska torr, efter en dusch och ett klädbyte, men när jag kom hem för en timme sedan var jag blöt. En eftermiddag som testledare på MH där det spöregnar under tre av fyra beskrivningar är bara halvkul. Hundarna var väl ömsom vin ömsom vatten, men dagen slutade iaf med en hund som var riktigt roligt att se. Alltid något positivt.

Problemet när jag går som testledare är att jag har Izas mh på näthinnan, i synnerhet under skrämselmomenten, dumpe, skrammel och spöken. Det är ytterst sällan man ser en hund som löser dessa moment som hon gjorde, dvs helt utan hjälp från föraren. För hennes del är det naturligtvis idealiskt att ha en så stor portion nyfikenhet att hon på egen tass övervinner alla rädslor. Ur min synvinkel (eller vilken normal förares som helst) är det naturligtvis inte lika idealiskt, för hunden är liksom sig själv nog och tycker inte att den behöver någon matte eller husse vilket kan vålla vissa problem. Men hunden lever ju åtminstone ett behagligt liv. Ja, frågan är vad som är idealet? För egen del kan jag konstatera att Karlsson är en betydligt enklare hund att ha, även om (eller tack vare att?) han är fegare. Men han fixar allt med lite hjälp från mig, utan kvarstående rädslor, och då är det liksom OK. Däremot de hundar, som man förhållandevis ofta ser, som har oerhört svårt med avreaktionerna… DET är tråkigt, och man blir lite ledsen.

***

Igår fick jag till ett ”fyllespår” till Karlsson. Upptaget fixade han faktiskt fint, och sen hade jag gjort väldigt tätt mellan vinklarna, 10-15-20 meter, vilket gjorde att han fick skärpa till sig. Lokomotivprincipen, att tuffa på rakt fram, funkade inte! Han insåg ganska snabbt att det där ”fyllot” till matte gick inte att lita på, och sen spårade han kanonfint. Pinnarna funkade också riktigt hyfsat. Men… (för att citera Tony Irving), 30-40 meter från slutet hände något. Då hade jag börjat slappna av och märkte inte ens att han gick av spåret utan bara hängde med. Och när vi väl letat oss tillbaka så valde han bakspåret!? Efter en viss diskussion fick jag dock iväg honom åt rätt håll och han hittade både slutapport och pip.

Framåtsändande, med fyra hinkar som grupp, har vi kört på åkern både igår och idag och – det finns nog hopp, tror jag. Men vi har lååångt kvar till ett betygsmässigt moment.

***

Sen kan jag konstatera att jag börjar bli gammal – eller nå’t. Igår lyckades jag sova till 07.45 då jag vaknade av att jag hade så ont i ryggen att jag knappt kom ur sängen. Sen var jag jättetrött hela dagen och höll på att somna framför TV:n på kvällen?!

Idag vaknade jag 05.30 och kunde inte somna om, och klockan 06.00 gick jag upp. Men ont i ryggen hade jag iaf inte! Sen har jag varit förhållandevis pigg, även om eftermiddagens aktiviteter nu tar ut sin rätt.

Men hallå – att vakna 05.30 på en ledig söndag?! 07.00 är helt OK, men INTE 05.30. Man får dock en hel del gjort… (Och nu lät jag väl inte alls gammal? Nähädå!)

Uncategorized

Voilà – vallterrier goes inredningsblogg!

På allmän begäran:

081108a

Det var inte särskilt lätt att få till en bra bild med motljus och dålig inbyggd blixt, men så här ser det ut, på ett ungefär.

Tog även en bild på bara tyget, utan motljus, för att ge en mer rättvisande bild.

081108b

Alla tre fönstren har nu fått nya gardiner och tja … så tokigt blev det inte (om jag får säga det själv, och det får jag – i min egen blogg). Om man lyckas tänka bort den läskiga färgen på väggarna, och parketten som behöver bytas ut, och… Men det får bli ett annat år. Som konstgjord andning känns detta ganska OK.

(Vem vann Bibbi? 😉 )

Jag minns med fasa mina första år som gardinsömmerska på amatörnivå. Jag nålade, jag millimeterpassade, jag fållade, jag nålade, jag millimeterpassade, jag fållade… Puh! Frågan är om jag faktiskt inte borde ha ansökt om bygglov för maken till stabila gardiner var nog svårt att hitta. Nu har jag insett att gardiner faktiskt är förbrukningsvara (och presumtiva kamptrasor) och att man kommer ganska långt med ett hyfsat ögonmått, ett strykjärn och en symaskin. 🙂 Skulle det bli en miss någonstans så förutsätter jag att mina vänner (om de verkligen är mina vänner) inte upptäcker det. Och om de skulle upptäcka det åtminstone inte påpekar det. 🙂

Nästa projekt är nya fönsterlampor, men det får bli efter jul eftersom adventspyntet snart ska fram och då åker ändå dessa lampor ner.

Nu ska resten av dygnets ljusa timmar ägnas åt någon form av hundträning. Ett spår till K kanske? Och lite framåtsändande. Och…

Uncategorized

Lågkonjunktur, men bensinen är ju billig…?

Stack en timme tidigare från jobbet idag för att komplettera de nya gardinstängerna med andra längre väggfästen. Detta visade sig bli mer komplicerat än jag trodde.

På butiken där jag var igår (i det stora shoppingcentrat Knalleland) hade de bara en förpackning kvar, men jag fick tips om att det kunde finnas på en annan butik, i andra änden av det stora shoppingcentrat. Med facit i hand borde jag ha promenerat, men tanken slog mig aldrig eftersom det regnade. Det var gott om lediga p-platser, gott om plats i butikerna men … herregud, så mycket bilar. Trafikkaoset var fullt i klass med lördagen före julafton. Är det så att när folk inte vågar shoppa pga alla lågkonjunkturslarm så ägnar de sig åt att åka bil runt butikerna istället eftersom bensinen är (förhållandevis) billig?

Det hela underlättas inte direkt av att något snille till trafikingenjör gjort fem rondeller på en sträcka av 300 meter. Fyra pyttesmå rondeller där allt tar tvärstopp och en gigantisk tvåfilig rondell där inte en kotte vet hur dom ska köra, och allt annat än högersväng är direkt förenat med livsfara. Nåja, till sist kom jag loss ur kaoset…

Efter den pärsen var jag inte det minsta sugen på att sätta mig i bilen igen för att åka in till stan (och gatubelysningen) för att gå ut med Iza. Vi gav oss ut på mörkerorientering istället. För första gången gick vi djävulsrundan i kompakt mörker och duggregn. Vid några tillfällen har jag gått den i snö och fullmåne men detta var något nytt, och ganska spännande. Med pannlampa (kass), ficklampa (tack och lov), reflexjacka på mig och reflexsele på Iza tassade vi runt hela sträckan. Större delen av rundan går ju på grusväg men det är en sträcka av kanske 1,5 kilometer som går på traktorväg genom skogen och jag har nog aldrig pratat och busvisslat så mycket när jag gått med en kopplad hund. Allt för att hålla de vilda djuren på avstånd. Ett koppelryck där och jag hade nog legat ganska platt på marken… Min plan lyckades och vi kom runt helskinnade, och hem till en mycket imponerad husse för DET har han faktiskt aldrig gjort. 🙂

F ö googlade jag på Manfred Mann (från förra inlägget). Trodde de var både avsomnade och avdomnade för länge sedan, men nä! Konsert i Göteborg, i januari?! Men ärligt talat vet jag inte om jag är så sugen på att se dom igen, det är nog bättre att behålla minnena från den fantastiska konserten, då, för länge sedan.

Uncategorized

Bortglömda hjältar – igen!

Manfred Mann’s Earthband var den första ”riktiga” konsert jag såg. Hovet, i början av 80-talet. Om det var för att det var den första, eller vad det var, men den ligger fortfarande på topplistan över de bästa.

Jag älskar egentligen att gå på konsert (om det är något jag gillar naturligtvis), men har få i min närhet som gör det så tyvärr blir det alltför sällan numera.

Uncategorized

Jakten är över!

Efter 10 minuter på min ”vanliga” tygaffär hade jag hittat dom. Gardinerna! Njae, kanske inte med stort G, men dom duger gott åtminstone tills jag kan få min extreme livingroom-makeover verkställd. Men det var på håret. När mitt tyg var uppmätt fanns det väl ca en meter kvar. Egentligen borde det väl vara mönsterpassning mellan de olika längderna men då hade inte tyget räckt så jag bestämde mig för att vara lite wild & crazy och köra den assymetriska stilen. Tror (hoppas) faktiskt inte det gör något eftersom mönstret är ganska diskret och ”glest”… Tell me I’m right?

Sen fastnade jag i gardinstångsträsket istället, och det blev till slut mycket dyrare än själva tyget. Funkar ju liksom inte med de befintliga kirschstängerna när man bara ska ha raka längder och ingen kappa.

Så nu vet jag vad jag ska göra på lördag. Sy gardiner (nåja, en söm uppe och en nere iaf, kanterna är färdiga) och montera gardinstänger. Ja, nå’t spår ska jag väl också hinna med. 🙂

Vet vet. det kanske rent av kommer ett kort här när det är färdigt?

Uncategorized

83,3 %

Det är den 6:e november och hittills har det varit bra väder i fem dagar vilket blir 83,3 %!

Dimmolnen släppte taget och solen kom fram, även om det fanns lite tunna moln kvar på himlen. Det blåser rätt kalla vindar, men jag kan leva med det också. 🙂

Uncategorized

Personlig utveckling?

I tisdags var jag och Karlsson och tränade, och igår fick båda hundarna följa med. För Izas del handlar det numera mest om att hon ska få ”roa” sig lite. Vi kör lite linförighet, kryp, skall, hopp, eller nå’t. Hon blir glad bara hon får vara med.

Med Karlsson är träningen lite mer fokuserad och målinriktad. Han börjar greppa detta med externbelöning/ryggsäck. Fördelen med det upplägget är att även matte håller värmen när hon tvingas sprinta tvärs över plan till ryggsäcken med (o)jämna mellanrum. 😉

Det vi hårdkör nu är: krypstarter (med stillastående matte), fjärr, rutan och inkallning med ställande. Och tja… det går väl framåt. Tyvärr går även fjärren framåt, och då menar jag rent fysiskt. K har nämligen bestämt sig för att vidareutveckla detta moment (personlig utveckling à la bruksterrier?). Jag har ju varit tvungen att backa tillbaks och stå väldigt nära eftersom han börjat flytta sig lite framåt i växlingen ligg-sitt. Den funkar nu bra så länge jag står precis framför. Men, nu har han fått för sig att växlingen sitt-ligg är en krypstart!

På lägret i somras fick vi tipset att stå framför hunden och kommendera kryp för att se om den kunde kommandot. Det är säkert en bra väg att gå – om man inte ska träna/tävla lydnad. I brukset finns det nämligen ingen fjärrdirigering.  Jag gjorde detta en (1) gång, och märkte snabbt att stabiliteten i liggandet försvann så jag la ner det. Här om dagen gjorde jag det igen (hur korkad får man bli?) och se nu kastar han sig glatt iväg i några krypsteg när jag kommenderar ligg framifrån… *suck* Vissa saker fattar han alldeles för snabbt för mattes bästa. Vi har alltså hamnat i någon form av moment 22. Står jag nära sätter han sig bra och lägger sig dåligt. Står jag långt ifrån lägger han sig bra och sätter sig dåligt… Puh.

Inkallning med ställande funkar betydligt bättre med enbart handtecken. T o m bättre än med både hantecken och muntligt kommando? Förklara det den som kan? Skulle gärna vilja använda muntligt kommando men det vete sjutton om jag inte får ge mig snart?

Idag är det jobba hemma-dag. Än har inte dimmolnen lättat men förhoppningsvis har dom försvunnit tills det är dags för lunchpromenaden. Dock har det börjat blåsa kallt så nu är det nog snart slut på det vackra novembervädret, vilket även SMHI hotar med.

Uncategorized

75 %

Så här långt måste jag ge SMHI en eloge för novembervädret. Av fyra möjliga dagar har det varit kanonväder i – tre! Igår klamrade dimmolnen sig fast hela dagen men idag är det strålande sol och vindstilla – igen. Lunchpromenaden avnjöts i t-shirt och fleecetröja (ja ja, jag hade byxor också). Utan hatt. Inte ens keps kändes nödvändigt. Termometern på skuggsidan visar 6° och på på solsidan 20°!!! Det kan jag leva med.

Förr eller senare får vi säkert sona detta, men jag njuter så länge det varar.

Det blev förresten ytterligare några bilder på dimdroppar (eller frostdroppar?) i morse, när solen krupit upp en liten bit till.

081104b

081104d

081104c1

Uncategorized

En bordercollie i terrierpyjamas?

Det finns ju en anledning till att bloggen heter ”vallterrier” även om det var ett namn som tillkom i all hast när jag skulle testa WordPress. I mångt och mycket påminner K mer om en bordercollie än en terrier. Numera önskar jag att jag döpt den till ”bruksterrier” istället, men det är lätt att vara efterklok. Och ett inarbetat artistnamn går ju inte att byta ut. 😉

Nåväl, igår gjorde den lille ännu en gång skäl för epitetet vallterrier. I brist på Six Feet Under fick han först sova sig igenom en snutt av Cesar Millan, med stökiga och gapande pitbulls. Sen sov han sig igenom Hundcoachen, där det också skälldes en del. Det bör tilläggas att han låg på min fotpall och befann sig därmed ca 1 meter från TV:n. När Hundcoachen var slut (vad jag tycker går att läsa i min kommentar till förra inlägget) zappade jag runt och hamnade på skolmatsprogrammet på TV 4. Helt plötsligt dyker det upp en flock får som säger ”bähähäää” i olika tonarter.

DÅ vaknar den lille med ett ryck och tittar mycket intresserat på TV:n! 🙂

Och avslutningsvis ytterligare en novemberbild, tagen för några minuter sedan.  Inte världens bästa skärpa, men i verkligheten var det vackert.

081104a

Uncategorized

Jag och familjen Fisher…

Som jag nämnde tidigare i höstas så har jag börjat plöja igenom Six Feet Under. Jag missade den serien när den gick på TV så det var väl dags. Jag ”prenumererar” på film via Lovefilm, och det är den vägen jag får dom. Man kan väl utan att överdriva säga att jag blivit lätt beroende av den något udda familjen Fisher. 🙂 Hittills har jag sett ca tre avsnitt i veckan. Det är vad som hinns med. Filmerna på min lista har fått vila så länge. Men, förra veckan hände något! Helt plötsligt damp Shrek 3 (också den fylld av udda ”personligheter”, och träsktroll) ner i brevådan?! Ja… jo… den stod säkert på min lista, men INTE som prio 1. Där finns endast och enbart Six Feet Under. Detta innebär att jag ikväll får klara mig utan den alldeles lagom udda familjen! Undrar hur det går…?

Nu har jag (om alla säsonger har lika många avsnitt) 44 avsnitt kvar, à ca 50 minuter. Det blir … 2200 minuter till. 🙂 Nåja, vi får väl se om jag tröttnar innan dess, eller om jag drabbas av grav separationsångest när det tar slut.

Återstår att se om Fredrik Steen i Hundcoachen på TV4+ kan fylla tomrummet? Jag tvivlar…

***

Av kvällens planerarade hundträning blev det – ingenting. Logistiken funkade inte, fel hund på fel plats liksom. Det innebar att jag och Iza tog en stadspromenad i gatubelysning och dimma. Och Karlsson får klara sig med dagmattes promenader.